Grafik Nedir?
İstatistik bilim dalında çeşitli yöntemlerle elde edilen sonuçların çizgi ve şekillerle ifade edilmesine grafik denir.
Grafikler günlük hayatta sıkça kullanılır. Bilgilerin daha kolay anlaşılmasını ve daha çabuk yorumlanabilmesini sağlar.
Elde edilen bilgileri grafiklerle göstermek, sonuçların daha anlaşılır olmasına yardımcı olur.
Grafiklerin Hazırlanması
İstatistik (sayımlama), belirli bir amaca yönelik veriler toplama, tablo ve grafiklerle özetleme, sonuçları yorumlama, örneklerden elde edilen sonuçları genelleme, çeşitli konularda geleceğe ilişkin tahmin yapma ve gözlem ilkelerini kapsayan bilime denir.
İstatistik, bilimsel yöntemler kullanarak elde ettiği bilgileri matematiğe uygular. Böylelikle bazı sonuçlara varır. Varılan sonuçların sağlıklı ve güvenilir olabilmesi için, elde edilen bilgilerin düzenli, iyi toplanmış ve herhangi bir etki altında kalınmadan yapılmış olması gerekir.
Grafiklerin hazırlanmasında kullanılan yöntemler şunlardır:
1. Anket
Herhangi bir konu üzerinde yapılacak araştırmada , o konuyla ilgili amaca uygun, tarafsız, açık ve anlaşılır soruların ilgili kişilere sorulması ve alınan yanıtlardan yola çıkılarak bir sonuç elde etmek adına yapılan işleme anketdenir.
2. Ratgele seçme
Araştırmacılar tarafından hazırlanan sorular sadece belirli bir çevreden değil birçok çevreden rastgele seçilen kişilere yanıtlandırılarak değerlendirilir. Bu şekilde yapılan bilgi toplama yöntemine rastgele seçme denir.
3. Örnekleme
Yapılan araştırmalarda, yapıldığı birimlerin hepsini incelemeye olanak yoksa, birimlerden örneklem seçilir. Örneklem seçilerek yapılan bilgi toplama işlemine örnekleme denir.
Bu yöntem genelde tarım alanında kullanılır. Tarım ürünlerinin kalitesini belirlemek için üretilen tüm ürünü incelemek mümkün değildir. Bu nedenle özel araçlar tüm ürünün kalitesini belirler. Bu yönteme örnekleme denir.
Gerekli bilgiler toplandıktan ve toplanan istatistik bilgilerin özeti yapıldıktan sonra, bilgilerin toplu olarak görülebilmesi ve kolay anlaşılıp yorumlanabilmesi için grafikler kullanılır.
Grafik Çeşitleri
- Şekil/Resim grafiği
- Çizgi grafiği
- Sütun grafiği
- Daire grafiği
1. Şekil/Resim Grafiği
Bu tür grafikte sayılar, resim veya şekillerle gösterilir. Grafiğin alt köşesinde bir şeklin veya bir resmin kaç sayı karşılığı olduğu belirtilir. Yarım şekil o sayının yarısı, çeyrek şekil o sayının dörtte biri için kullanılır.

2. Çizgi Grafiği
Araştırmalar sonucu elde edilen bilgilerin çizgi ile ifade edilerek gösterilmesineçizgi grafiği denir.
Çok yönlü kullanma imkanı olduğu için en çok kullanılan grafiktir. Hastanelerde, hastaların günlük vücut sıcaklıkları genellikle bu tür grafiklerle gösterilir. Bir dikey ve bir yatay çizgi çizilerek bunlar eşit aralıklarla bölünür.
Aşağıdaki grafikte bir bisikletlinin her dakikanın sonunda aldığı yol gösterilmiştir. Grafiğe bakarak bisikletlinin hangi dakikalar arasında ne kadar yol aldığı bulunabilir. Örneğin 3 ve 4 dakikalar arasında bisikletli 1250 metreden 1750 metreye ulaşarak 500 metre yol almıştır.
3. Sütun Grafiği
Toplanan bilgilerin sütun şeklindeki grafik ile gösterilmesine sütun grafiği denir.
Bu tip grafikte gösterilmek istenen değerler sütun veya çubuklarla ifade edilir. Çizgi grafiğinde olduğu gibi dikey ve yatay çizgiler çizilir ve eşit aralıklara bölünür. Karşılaştırılacak değerler bu aralıklar üzerinde işaretlenir. Aynı genişlikte sütunlar bu işaretlere kadar uzatılır.
Aşağıdaki sütun grafiğinde bir yerin bir yıllık yağış miktarı gösterilmiştir.
4. Daire Grafiği
Toplanan bilgilerin amaca uygun, çizilen dairenin dilimlere ayrılarak gösterilmesine daire grafiği denir.
Bir bütünün ayrılan çeşitli parçalarını ifade etmek için daire grafiği kullanılır. Çizilen bir daire üzerinde amaca uygun biçimde verileri yüzdelerine göre çeşitli parçalara ayırarak, daire grafiği yapılır.
Aşağıdaki daire grafiğinde bir ailenin aylık gider dağılımı gösterilmiştir.
GRAF K Ç
Z M VE UYGULAMALARI
Bu bölümde iktisatta kullanılan farklı türde
grafiklerin çizimi ve kullanımını incelenecektir. Kullanıẟlı grafikler örneklerle gösterilecek bir değiẟkenin bir baẟkasına etkisi hesaplamaya çalıẟılacaktır.
1. Verinin Grafikle
Gösterilmesi
Grafikler miktarı uzaklık olarak gösterirler. ekil 1, bunun için verilmiẟ iyi bir örnektir. ekil 1’de ısı santigrat cinsinden bir ölçekte u-zaklık ẟeklinde ölçülmüẟtür. Soldan sağa doğru hareketler ısının artıẟını, sağdan sola doğru hareketler ise düẟüẟünü
belirtilmektedir. Sıfırın sağın-daki sayılar pozitif ısıyı, solundakiler
de negatif ısıyı ifade etmektedirler.






–50
|
–40
|
–30
|
–20
|
–10
|
0
|
10
|
20
|
30
|
40
|
50
|
|||||||||
NEGAT F
|
POZ T F
|
||||||||||||||||||
a)
|
Isı
|
||||||||||||||||||
–4
|
–1
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||||||||||
–5
|
–3
|
–2
|

b) Deniz Seviyesine Yükseklik
(bin metre)
ekil 1.
Grafikle Gösterim
Bütün grafiklerde miktarı uzaklık olarak gösteren
ölçekler vardır. Burada ısı ölçümü bu tip ölçeklerle yapılmıẟtır. Sıfırın sağındaki sayılar pozitif, solunda-kiler negatiftir.
kinci ölçeğimizde, bin metreyle ölçülmüẟ yükseklik örneği ve-rilmektedir. Sıfır deniz seviyesini
belirtmektedir. Sağa
hareketler deniz seviye-sinin üstüne çıkıẟı, sola
hareketler ise deniz seviyesinin altına iniẟi, yani deni-zin derinliğini belirtmektedir.
Tek değiẟkenli grafikler genellikle pek bir ẟey ifade
etmezler. Eğer iki değiẟken arasındaki iliẟkiyi göstermek amacıyla
kullanılıyorsa grafikler daha anlamlı ve güçlü olurlar.
2
1.1. ki Değiẟkenli Grafikler




YÜKSEKL K
(Bin Metre) c

OR J N 3 10 º C
4000
metre
2
–40 –30 –20 –10 0 10 20 30 40 50
ISI(ºc)
–1
–2
–3
ẞekil
2. ki Değiẟkenli Grafik
ki değiẟken arasındaki iliẟki iki eksenin birbirine dik çizgi ẟeklinde grafik ile
gösterilir. Yükseklik y–ekseninde, ısı x–ekseninde belirtilmiẟtir. c noktası 4000
metredeki 10º C ısıyı gösteren noktadır.
ki değiẟkenli grafik oluẟturmak için, iki tane ölçeği birbirine iliẟ-kilendirmemiz gerekmektedir. Isı
ve yüksekliği kullanarak bu iẟleme baẟlayalım. Isıyı aynı yönde yüksekliği dikey
pozisyona çevirelim. Isıda bir değiẟiklik yoktur, ancak deniz seviyesinden yükseklik artık dikey pozisyonda
yer alacaktır.
ẞekil 2’deki iki ölçek eksenler olarak adlandırılır. Dikey çizgi y– ekseni, yatay çizgi ise x–eksenidir. x ve y harfleri ile gösterilir. Her ek-senin birbirlerini kesen bir sıfır
noktası vardır ve orijin olarak adlandırı-lır.
3
“c”
noktasına çizilen doğrular koordinatlar olarak
adlandırılır.
Koordinat eksenden bir noktaya doğru
çizilmiẟ dik çizgidir. c
nokta-sından x eksenine giden doğruya x–koordinatı, c
noktasından y–eksenine giden doğruya y–koordinatı denir.
1.1.1. Serpilme Diyagramı
ktisatçılar grafikleri iki iktisadi değiẟkenin arasındaki iliẟkiyi açıklamak için kullanırlar.
Bu amaçla kullanılan en önemli grafik türü serpilme (scatter) diyagramıdır. Serpilme diyagramı bir iktisadi değiẟ-kenin değerini bir diğeriyle ortaklaẟa grafik üzerinde göstermektedir. x– ekseninde bir, y–ekseninde diğer değiẟkeni ölçmektedir.
TÜKET M
|
|||
(yıl baẟına bin)
|
|||
275
|
.85
|
||
225
|
|||
175
|
.84
|
||
125
|
.83
|
.82
|
|
75
|
.81
|
||
.80
|
|||
25
|
|||
0
|
|||
100 200
|
300
400 GEL R (Bin lira)
|
||
ẞekil 3.
Gelir – Tüketim liẟkisi
Serpilme diyagramları iki değiẟken
arasındaki iliẟkiyi gösterir. Burada 1980’den
1985 kadar olan ortalama tüketim ve gelir iliẟkisi incelenmektedir. Noktalar iki değiẟkenin
belirtilen yıldaki aldığı değeri tanımlar ve yıllar iki sayı ile gösterilmiẟtir. Örneğin, 1981
yılı için 81 kullanılmıẟtır.
Buradan çıkaraca-ğımız
sonuç gelir yükseldiğinde,
ortalama tüketiminde arttığıdır.
ẞekil 3. Serpilme diyagramı kullanarak
gelir ile tüketim arasındaki iliẟki-yi
göstermektedir. x–ekseni ortalama geliri, y–ekseni tüketimi ölçmekte-dir. Her nokta 1950–1985 arası Türkiye’deki
ortalama tüketim ve geliri temsil etmektedir.
4
1.1.2. Zaman Serisi
Grafikleri

TEFE Yüzde Değiẟim
|
120.00
|
|||||
100.00
|
|||||
80.00
|
|||||
60.00
|
|||||
40.00
|
|||||
20.00
|
|||||
0.00
|
|||||
1940
|
1950
|
1960
|
1970
|
1980
|
1990
|
Yıllar
ẞekil 4.
Zaman Serileri
Zaman serisi grafiklerinde x–ekseninde zamanı (gün,
hafta, ay, yada yıl), y– ekseninde ise bir değiẟken
tanımlanır. Bu grafik 1950 ile 1992 arasında Türki-ye’deki enflasyon oranını
göstermektedir.
Zaman serisi grafikleri x–ekseninde zamanı örneğin yıl yada ay, y–ekseninde ise; değiẟkenleri gösterir. ẞekil 4 zaman serisi grafiklerine bir örnektir. x–ekseninde yıllar, y–ekseninde ise Türkiye’nin enflasyon oranı vardır. Grafiğe bakarak çabuk ve kolayca bilgi sahibi olunabilir:
I.
Enflasyonun yüksek ya da düẟükken, bize düzeyini gösterir. Çizgi (hat) x–eksenine uzaksa, enflasyon yüksek, yakınsa, dü-ẟük olarak nitelendirilir.
II.
Enflasyon oranının nasıl değiẟtiğini anlatır. Düẟüyor mu yoksa yükseliyor mu?
Grafiğin (çizginin) eğimi yukarı doğruysa, enf-lasyon oranı yükseliyor, aẟağıya doğruysa enflasyon oranı dü-
ẟüyor yorumunu yapabiliriz.
III. Değiẟim hızı hakkında bize bilgi verir. Ani Çıkıẟlar veya iniẟ-ler, enflasyon oranının çok
çabuk değiẟtiğini gösterir.
Zaman serisi grafikleri trendleri tanımlamak için de kullanılabilir.
Trend, bir değiẟkenin, düẟmekte yada yükselmekte olan genel eğilimidir.
5
1.1.3. ktisadi Modellerde Kullanılan Grafikler
ktisatta, birçok farklı türde grafiklerle karẟılaẟacaktır. Özellikle, Aẟağıya ve
yukarıya beraber giden değiẟkenler,
Ters
yönlere hareket eden değiẟkenler, Birbiriyle iliẟkileri olmayan değiẟkenler,
Maksimum ya da minimum değerler
gösteren grafikler önem-
lidir.
1.1.3.1.
Aẟağıya ve Yukarıya Beraber
Giden Değiẟkenler
Mesafe
|
40
|
|||||||||||||
300
|
||||||||||||||
POZ T F
|
||||||||||||||
200
|
POZ T F
|
30
|
ARTAN
|
|||||||||||
100
|
SAB T–EĞ M
|
EĞ M
|
||||||||||||
20
|
||||||||||||||
0
|
20 40
60
|
HIZ
|
0 100
200 300 400
|
|||||||||||
a)Pozitif Sabit Eğim
|
b)Pozitif
Yükselen Eğim
|
|||||||||||||
Çözülen
|
||||||||||||||
problem
|
25
|
POZ T F
|
||||||||||||
sayısı
|
20
|
AZALAN
|
||||||||||||
15
|
EĞ M
|
|||||||||||||
10
|
||||||||||||||
5
|
||||||||||||||
ÇALIẞILAN SAAT
|
||||||||||||||
0 2
|
4 6 8
|
|||||||||||||
c)Pozitif Azalan Eğim
|
||||||||||||||



ẞekil 5. Birlikte Değiẟen Değiẟkenler
Üç ẟekilde iki değiẟken arasındaki pozitif iliẟkiyi gösterir. x–eksenindeki de-ğiẟkenin değeri yükselince, y–eksenindeki değiẟkenin değeri de artar. (A)‘da, lineer pozitif bir iliẟki vardır. Bu yargıya iliẟkinin eğiminin
sabit olmasından varmaktadır. (B)‘de de ise pozitif iliẟki söz konusudur, ancak eğim orijinden uzaklaẟtıkça daha dikleẟir. Bu yüzden bu iliẟkiye artan eğimli
pozitif iliẟki di-yoruz. (C) ‘de ise, yine
pozitif iliẟki vardır, fakat bu sefer,
orijinden uzaklaẟtık-ça eğim daha yassı hale gelir. Bundan dolayı bu iliẟkiye azalan eğimli
pozitif iliẟki diyoruz.
6
Aẟağıya ve
yukarıya birlikte hareket eden iki değiẟken arasındaki bu iliẟkiyi gösteren grafikler ẞekil 5’dedir. ki değiẟken arasındaki aynı yöndeki hareketleri gösteren iliẟkilere pozitif iliẟki denir. Bu iliẟki yuka-rıya eğilimli çizgilerle gösterilir.
1.1.3.2.
Ters Yönde Hareket Eden Değiẟkenler




Futbol
|
Maliyet
|
||||||||
50
|
|||||||||
5
|
NEGAT F
|
||||||||
SAB T
|
40
|
NEGAT F
|
|||||||
4
|
EĞ M
|
AZALAN
|
|||||||
EĞ M
|
|||||||||
3
|
25
|
||||||||
1
|
|||||||||
0
|
0
|
||||||||
1
|
2
|
3 4
|
5
|
Tenis
|
100
|
200 300
|
Seyahat
|
||
a)
Negatif–Sabit Eğim
|
b)
Negatif–Azalan Eğim
|
||||||||
Problem
Çözümü
|
|||||||||
25
|
|||||||||
20
|
a
|
NEGAT F
|
|||||||
ARTAN
|
|||||||||
15
|
EĞ M
|
||||||||
10
|
|||||||||
5
|
|||||||||
2
|
4
|
5
|
8
|
10
|
Tembellik
Saati
|
||||
c)Negatif Artan Eğim
|


ẞekil 6.
Negatif Yönde Değiẟen Değiẟkenler
ẞekil 6’da ters yönde hareket eden değiẟkenlerin iliẟkisini göste-rir. Bu iliẟkiye negatif iliẟki denir.
7
(A)
kısmında futbol ile tenis oynama
saatleri arasındaki iliẟki ta-nımlanmaktadır. Bir saat
fazla tenis oynamak için, bir saat az futbol oy-nama gereği söz konusudur. Bu durumun tersi de doğrudur. liẟki negatif ve doğrusaldır.
(B)
grafiğinde ise; seyahat ve maliyeti arasındaki negatif iliẟki gösterilmektedir. Daha uzun seyahat, daha az maliyettir, fakat
seyahat uzunluğu artarken, km baẟına maliyet azalan bir oranda düẟmektedir. Bu özellik; eğrinin eğiminin aẟağıya doğru olmasından kaynaklanmaktadır.
(C)
kısmında, bir üniversite öğrencisinin tembellik ettiği ve
prob-lemlere çalıẟtığı zamanların iliẟkisi gösterilmektedir. Öğrenci tembellik yapmazsa, 25 soru çözebilmektedir. Tembellik yaptığı süre 5 saat oldu-ğunda soru sayısı 20’e düẟmektedir. (a) noktası yukarıdaki cümlenin gra-fiksel gösterimidir. 10
saatlik süren tembellikte, öğrenci problem çöze-mez. Bu iliẟki negatiftir ve eğimi tembellik süresi arttıkça
dikleẟmektedir.
Bütün ẟekiller
iki değiẟken arasındaki negtif iliẟkiyi
göstermekte-dir. (A) ‘daki ẟekilde eğimi sabit olan lineer bir iliẟki
gösterilmektedir. (B)’deki ẟekilde azalan eğimli negatif bir iliẟki ifade edilmiẟtir. (C)’de ise artan eğimli negatif bir iliẟki gösterilmektedir.
1.1.3.3. Minimum
ve Maksimum Değerler
ktisat sınırlı kaynaklarla en iyisini yapmaktır. En
iyi kavramı bizi maksimizasyona götürmektedir. Maksimizasyona örnek, olanaklı
olan en yüksek karları elde etmek veya olanaklı olan en düẟük üretim maliyetle-rini baẟarmaktır.
ktisatçılar, sık sık, grafikleri maksimum ya da mini-muma sahip iliẟkileri tanımlamak için kullanırlar. ẞekil 7’de bu gibi iliẟ-kiler gösterilmektedir. (a)
kısmında, bir ayda yağmur yağan gün sayısı ile buğday üretimi arasındaki iliẟki gösterilmektedir. Bu yüzden üretim sıfır-dır. Ancak ayda 10 gün yağan yağmur sayesinde, maksimum buğday
üretimi gerçekleẟmektedir. 10 günden fazla yağan yağmur, buğday üre-timini düẟürmeye baẟlamaktadır. Her gün yağmur yağarsa, buğday için çok kötüdür ve üretim sıfıra düẟmektedir.
(B) kısmında, ẟekil (A)’daki
durumun tam tersi söz konusudur. Burada iliẟki
negatif eğim ile baẟlayıp, minimuma kadar inip daha sonra pozitif eğim ile sona erer. Böyle bir iliẟkiyi, hız
ve benzin tüketimi ara-sında kolayca gösterebiliriz. “b” noktasında minimum
benzin tüketimi ve hız 90 km/h ‘dir. Bu noktadan daha hızlı veya daha yavaẟ araba hızı ben-
8
zin
tüketimini arttırır, ancak ilk kalkıẟtan 90
km/h ‘ye kadar benzin tüke-timi azalır, 90 km/h’den sonra ise yine benzin
tüketimi artmaya baẟlar.




Benzin
|
||||||
Buğday
|
maksimum
|
Maliyeti
|
||||
40
|
40
|
|||||
a
|
30
|
|||||
30
|
minimum
|
|||||
20
|
||||||
20
|
b
|
|||||
10
|
||||||
10
|
||||||
0
|
5 10 15 20 Yağmur
|
0
|
30
|
60
|
90
|
Hız
|
(gün
ayda)
|
(km/h)
|
|||||
a)
Maksimum
|
b)Minimum
|

ẞekil 7.
Maksimum ve Minimum Değerler
(A) kısmında a noktası maksimum olan bir iliẟki gösterilmektedir. Eğri önce yükselir, en yüksek noktaya ulaẟır ve daha sonra düẟer. (B)’de; b noktası mi-nimum olan bir iliẟki ifade edilmiẟ tir. Eğri, önce,
minimuma kadar düẟmekte ve
daha sonra yükselmektedir.
1.1.3.4. Bağımsız Değiẟkenler
Bir değiẟkenin bir baẟkasına bağımsız olduğu birçok durum söz konusudur. Bir değiẟkenin değerine her ne olursa olsun, bir baẟkası
sabit kalabilir. Bu ẟekilde iki değiẟken arasındaki bağımsızlıkları grafikle
gös-terebiliriz. ẞekil 8 bu gibi
iliẟkileri baẟarıyla gösteren iki ayrı grafiktir.
(a) ẟeklinde,
iktisat fakültelerinden mezuniyet dikey eksende, muz fiyatları yatay eksende
gösterilmiẟtir. Mezuniyet oranının muz fiyatlarıy-la bir bağlantısı yoktur. Bu iki değiẟken arasındaki iliẟki yatay düz bir doğruyla gösterilebilir.
9
(b) kısmında, yıllık Fransız ẟarabı üretim miktarı ile Hakkari ẟeh-rimizin
yağmur alıẟ iliẟkisi incelenmektedir.




Mezun Yağmur

liẟkisiz Dikey

liẟkisiz Yatay
0 Muz
Fiyatı 0 3 Fransız
ẞarabı
Miktarı
a) liẟkisiz: Yatay b) liẟkisiz: Dikey
ẞekil 8.
Bağımsız Değiẟkenler
ẞekil 8 ‘den
hareketle iliẟkisiz iki değiẟkenin
nasıl grafikle göste-rileceğini görebiliriz.
Fransız ẟarabı
üretim miktarı x–ekseninde, Hakkari’ de yağıẟ sü-resinin değiẟmesiyle,
Fransız ẟarabı üretim miktarında değiẟim olması arasında bir iliẟki söz
konusu olmadığından, bu ẟekildeki bir iliẟki dikey düz çizgi ile gösterilmiẟtir.
1.1.4.
Bir liẟkinin Eğimi
Bir iliẟkinin eğimi y–eksenindeki
değiẟkenin değerindeki değiẟ-menin, x–eksenindeki değiẟkenin değerindeki değiẟmeye bölünmesiyle bulunur. Yunan harfi “ ” ‘yı değiẟim olarak kullanacağız. Bundan dola-yı, y y–eksenindeki değiẟkenin değerindeki değiẟim ve x x– eksenindeki değiẟkenin değerindeki değiẟim olarak ifade edeceğiz. Bu noktada, bu iliẟkinin eğimi;
y (1)’dir.

x
10
Eğer y–eksenindeki değiẟkende büyük bir değiẟim x–eksenindeki değiẟkende küçük bir değiẟime karẟılık geliyorsa, eğim büyüktür ve eğri diktir. ẞayet tam tersi bir durum söz konusu ise, eğim küçük
ve eğri düz-dür.
6
|
6
|
|||||||||||
y=3
|
||||||||||||
y=3
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
x=4
|
x=4
|
|||||||||||
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
0
|
2
|
6
|
||||
a)Pozitif Eğim
|
b)Negatif Eğim
|

ẞekil 9.
Doğruların Eğimi
Bir lineer doğrunun eğimi sabittir. ẞekil 9’ daki doğrularının e-ğimlerini hesaplayalım. (a)
kısmında
x, 2’den 6’ya
yükselirken,
y, 3’ten 6’ya yükselir. x’deki değiẟim +4 yani x=4, y’deki değiẟim +3, yani
y=3’dür.
Bu doğrunun eğimi ise;
y
|
=
|
3
|
(2) olur.
|
4
|
|||
x
|
Bir doğrunun eğimini hesaplamak için, y–eksenindeki değiẟkenin değiẟim değerini, x–eksenindeki değiẟkenin değiẟim değerine böleriz. Yukarıdaki ẟekillerin
birincisinde pozitif eğilimli bir iliẟki, ikincisinde de negatif eğimli bir
iliẟki ifade edilip incelenmektedir.
1.1.4.1.
Doğruların Eğimlerinin Hesaplanması
(b) kısmında, x 2’den 6’ya yükselirken, y ise, 6’dan 3’e düẟmek-tedir. y değiẟkenindeki değiẟim eksi 3’dür
yani, y=–3, x değiẟkenindeki değiẟim artı 4
‘dür yani x=4.
Buradan doğrunun eğimi;
11
y
|
= –
|
3
|
(3) bulunur.
|
4
|
|||
x
|
Her iki eğimde eẟit büyüklüktedir, ancak (a) kısmında eğimi
pozi-tif, (b) kısmında ise negatiftir. Yani pozitif iliẟkinin eğimi pozitif, negatif iliẟkinin eğimi ise negatiftir.
1.1.4.2. Eğrilerin
Eğimlerinin Hesaplanması
Bir eğrinin eğimi sabit değildir. Eğim hesapladığımız hattın nere-de olduğuna bağlıdır. Bir eğrinin eğimini hesaplamanın iki yolu vardır: hat üzerinde bir noktanın eğimini hesaplama ya da yay hattı olarak eğimi
hesaplamadır. ẞimdi bu iki alternatifi inceleyelim.
Bir Noktada Eğimi hesaplamak için, bu noktada eğriyle
aynı eğime sahip bir doğru meydana getirmek zorundayız. ẞekil 10 ‘dan hare-ketle inceleyelim. “a” noktasında eğrinin eğimini hesaplamak için, yal-nızca a noktasına değen bir doğru eksenleri kesecek ẟekilde çizilir. (A) kısmındaki doğru böyle bir doğrudur. Eğer bu doğru yalnızca, a noktası-na değiyorsa, bu eğrinin a noktasındaki eğimi, bu doğrunun eğimine eẟit-tir. Eğrinin a noktasındaki eğimi, doğrunun eğimini hesaplanarak bulu-nabilir. x, 0’dan 8’e yükselmekte, ( x=8), y 6’dan sıfıra düẟmektedir ( y=6). Böylece doğrunun eğimi;
y
|
= −
|
6
|
= –
|
3
|
(4)
|
elde edilir.
|
8
|
4
|
|||||
x
|
Bir eğrinin eğimi hem bir noktada hem de bir yay etrafında olmak üzere iki yolla da
hesaplanabilir. Bir noktadaki eğim, bu noktaya teğet çizilen bir doğrunun eğimine eẟittir. Bir yayın etrafındaki eğimi
hesapla-mak için, bir noktadan bir diğerine
giden bir doğru çizerek bunun eğimini hesaplamamız yeterli olur.
12
4
|
b
|
||||
6
|
|||||
3
|
a
|
2.5
|
c
|
||
0
|
4
|
8
|
0
|
3
|
5
|
a)Bir
noktada eğim
|
b) Yay hattındaki eğim
|
||||
ẞekil 10. Eğrilerin Eğimleri
|
Yay hattındaki eğimi
hesaplamak ile ortalama eğim bulmak ara-sında bir fark
yoktur. ẞekil 10’nin (b)
kısmında (a) ẟeklindeki aynı eğim-le uğraẟıyoruz, burada fark bir nokta için eğim değil, x`deki
3`den 5`e doğru değiẟim için eğimi bulmaktayız. x, 3`den 5`e yükselirken, y, 4`den 2.5`a düẟmektedir. x`deki değiẟim x=2, y`deki değiẟim ise y=–1 1/2, bu yüzden eğimi y/ x=–3/4
elde ederiz. Bu hesaplama bize b ve c
nok-taları arasındaki hattın eğimini vermektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder